Van Hanoi naar Ha Long Bay - Reisverslag uit Ha Long, Vietnam van theo en mieke Heijden - WaarBenJij.nu Van Hanoi naar Ha Long Bay - Reisverslag uit Ha Long, Vietnam van theo en mieke Heijden - WaarBenJij.nu

Van Hanoi naar Ha Long Bay

Blijf op de hoogte en volg theo en mieke

06 Maart 2013 | Vietnam, Ha Long

Dag 14 15:

Dag 14: Vandaag gaan we Hanoi verkennen. Als eerste zijn we naar het mausoleum geweest van " Uncle Ho" zo wordt Ho Chi Min hier genoemd. Er is buiten gewoon veel belangstelling voor het bezoek aan het mausoleum. Alles is strak geregisseerd en we moeten dan ook netjes twee aan twee in de rij lopen en geen geintjes. Het zijn vooral veel gewone Vietnamezen die het mausoleum bezoeken. Onze gids verteld dat een groot deel van de bevolking ieder jaar het graf bezoekt van hun grote voorbeeld. Voor het mausoleum liggen een groot aantal met een grof soort gras begroeide vakken. Het aantal vakken is gelijk aan de leeftijd van Ho Chi Min. Ze hebben voor dit soort gras gekozen omdat dit zelfs niet kapot ging van Agent Orange, symbool voor de onverzettelijkheid van het Vietnamese volk. Dan de woon en werkplek van "uncle Ho" bezocht. Deze zien er goed doch simpel uit geen poespas, daar is niks op af te dingen. Daarna de " One pillar pagode" bezocht en gegeten in restaurant TOGO dat gerund wordt door straat en kansloze jongeren. Ze krijgen daar een twee jarige opleiding en kunnen dan in de vele restaurant een baan krijgen. 300 per jaar kunnen er opgeleid worden. Dan een wandeling door een deel van de stad gemaakt, erg leuk. Allemaal kleine winkels, met veel kleine eetstalletjes en de mensen zitten op hele lage plastic krukjes. We worden nog even te grazen genomen als we de traditionele draagmanden aan een bamboestok mogen proberen en ze ons daarmee op de foto zetten. Je krijg meteen een zakje fruit uit die mand in de handen gedrukt en dan moetje 3 dollar lappen. Soms let je even niet en dan ben je de klos, volgens mij staat dit niet in de lessen van " Uncle Ho". Dan naar het waterpoppen theater een unieke poppen show, maar je moet er wel van houden. We zijn allebei wel even ingedommeld tijdens de voorstelling. De stoelen zijn trouwens op Aziatische mensen gemaakt kon er met mijn benen niet gewoon tussen. Het is vandaag ca 22-25 graden en veel mensen lopen in een dikke jas. Voor hun is het nu schijnbaar fris. Wij lopen in blouse met korte mouwen, gewoon lekker weer. 's avonds op een heel bekende plaats gegeten midden in Hanoi. Was door de reisorganisatie geregeld. Lekker eten was het maar in 45 minuten er 7 gangen doorheen werken is zelfs voor ons erg snel. Er stonden dan ook continu 2 of 3 gangen op tafel. In het restaurant was ook de lokale traditionele band aanwezig. Goeie muziek maar je moet ervan houden om de Vietnamese Corry Konings en Marco Bakker te horen tijdens het diner.

Dag 15: Vandaag naar Halong Bay een reis van 4 uur met de auto. Genoten van het landschap van deze rit. De rijstvelden in deze streek worden nu beplant. Ze hebben hier twee oogsten per jaar en ze telen ook veel groenten voor de grote steden hier. Onze gids heeft ons op de velden ook de verschillende soorten kruiden laten zien en vooral ruiken. Interessant en de kennis is ook wijd verbreid hierover in Vietnam. Ook worden er pinda's geteeld op de foto zie je een net ontluikend pinda plantje. Onderweg een tussen stop bij een sociale werkplaats waar ze de door hun gemaakte produkten verkopen. Twee zijden blouses gekocht. Na aankomst in het hotel rondgewandeld langs de kustlijn. Het is mooi zonnig weer en ca 24 graden. In de verte zien we de rotsen in de zee waar we morgen onze tocht gaan maken.

• 06 Maart 2013 - 16:28

Ria En Chris:

Ha, Theo en Mieke , jullie sjouwen wat af. Als het maar niet al te vroeg is voor ons `smiekske ,want daar houd ze niet van. Maar geniet er lekker van , hier hebben we ook wat zon gehad. Was wel lekker weer, iedereen is buiten bezig.De zon is wat veel mensen nodig hebben, wij ook. Veel kijk plezier. grt Chris en Ria

• 06 Maart 2013 - 17:57

Bep:

Hé avonturiers,

Mooi verslag van Ho Chi Min jullie hebben weer van alles gezien en meegemaakt.
    Wel op blijven letten ze weten daar ook wat ze moeten doen om je te grazen te nemen zie ik.
    Maar al met al mooie foto's en lekker weer geniet ervan.

De mazzel Bep en John

• 07 Maart 2013 - 11:03

Martien En Elly:

Hoi Theo en Mieke

Mooi wat jullie allemaal meemaken, ik zie dat de stoeltjes op de foto wel op mijn maat zijn!!
    Het is ook fijn te lezen dat jullie ook zo genieten van de muziek van daar!!
    En 7 gangen in 45 min is zelf voor jou erg snel Theo maar moet lukken.
    Veel plezier vandaag, volgens mij als ik dit nu schrijf hebben jullie je boot tocht er nu al op zitten, hopelijk was het ook leuk voor Mieke!!!

Gr. Martien en Elly

• 07 Maart 2013 - 12:14

Rob En Femke:

Ha vakantiegangers,

Weer een heel mooi verslag en leuke foto's!
    We blijven goed op de hoogte zo!
    Nog heel veel plezier daar.

Dikke kus
    Rob en Femke