jaisalmer dag 2 - Reisverslag uit Jaisalmer, India van theo en mieke Heijden - WaarBenJij.nu jaisalmer dag 2 - Reisverslag uit Jaisalmer, India van theo en mieke Heijden - WaarBenJij.nu

jaisalmer dag 2

Door: theo

Blijf op de hoogte en volg theo en mieke

23 Februari 2015 | India, Jaisalmer

Vandaag gaan we jaisalmer bekijken. dit is de fort wat bewoond wordt. dat is zelfs voor india uitzonderlijk. dit fort is opgetrokken uit gele zandsteen en is in zijn gehele bestaan nooit veroverd, vakwerk dus.
bij aankomst komen we terecht in de ceremonie van het haarknippen. het is de zelfde ceremonie als van enkele dagen geleden. iedereen ziet er op zijn paas best uit. vooral de dames zien er prachtig uit in hun kleurrijke gewaden. de heren zijn in stemmig wit gekleed. het jongetje op het paard is het feestvarken beide zijn uitgedost in prachtige kleuren. De stad is een aan een schakeling van nauwe steegjes met de daarbij behorende honden, vogels en koeien. met weer de karakteristieke open riolen en wij denken koeienstront.
Dan lopen we door de stad en bezoeken diverse Haveli. Dit zijn wat wij noemen herenhuizen. ook toen was de opium al goude handel want een van de mooiste en grootste huizen, vijf op een rij van vijf broers die in de opium handel zaten. de huizen hebben prachtig bewerkte zandstenen gevels.
Ook nog even bij een zilversmid wezen kijken maar dat was meer een verkoop verhaal. hier werkt het ook als je maar minde als de helft zegt dat je ervoor over hebt dan kun je vrij snel nokken. dan met de tuktuk weer terug de stad in. lekker bakkie gedronken met uitzicht over de stad en dan gaan we weer richting hotel.
Onze chauffeur heeft nog twee mooie lokaties voor ons in petto. Hier zijn alleen indiase toeristen cq pelgrims aanwezig en er is altijd wel iemand die zich dan gids noemt. voor een klein bedrag krijg je eeen mooie uitleg.
Het eerste tempel complex is de crematie/gedenkplaats van de lokale vorsten met hun vrouw of vrouwen ( varierend van 1 tot 11) De aanwezige schooljeugd beschouwde ons als een soort zeldzaaame verscheiningen met constant roepen en vragen totdat onze gids ze weg joeg.
Bij de tweede tempel, een Jen tempel, konden we vrij rond lopen. Ook hier weer mooi bewerkte zandstene tempels. Er waren hele bussen met Pelgrims die dan ook in de tempel vrolijk zingen cq bidden. het was een vrolijke boel.
Bij terug komst in het hotel even door de mooi aangelegde tuin gelopen wat een contrast met de omgeving. de tuin kleurrijk en vol met groen gras. De omgeving vol met zand en gort droog. 's avonds lekker gegeten bij kaarslicht op de binnen plaats van het hotel. Het is en blijft een mooie lokatie.
Als we 's morgens ontbijten zit er in het raam van de eerste verdieping een fluitspeler in klederdracht vrolijke muziek te maken.
morgen gaan we onderweg naar Rohit

• 25 Februari 2015 - 18:25

Femke: