Kanha national park - Reisverslag uit Kanha National Park, India van theo en mieke Heijden - WaarBenJij.nu Kanha national park - Reisverslag uit Kanha National Park, India van theo en mieke Heijden - WaarBenJij.nu

Kanha national park

Door: theo

Blijf op de hoogte en volg theo en mieke

10 Maart 2015 | India, Kanha National Park

10, 11 en 12 maart. Kahna national park, Tuli tiger resort. Vandaag rijden we naar ons volgende nationaal park en hopen we een tijger te spotten. De rit verloopt goed een kleine 5 uur zijn we onderweg en de wegen zijn goed. Wel kun je zien dat we in een echte landbouw streek zijn en dat de welvaart hier minder is dan in de grote plaatsen. Een voordeel is dat de verschillen minder groot lijken te zijn. Hier wordt nog steeds Holi gevierd. Vooral jonge mensen, zowel jongens als meisjes doen er aan mee. Een uitgelaten stemming en ze zitten onder de kleurstof. We zien ook een nieuw fenomeen, de roadblock, je moet dan in een dorp 10 roepie betalen en dan halen ze de takken van de weg. Onze chauffeur is niet gecharmeerd van dit fenomeen maar er zit niet anders op dan te lappen. 10 roepie is ongeveer 15 eurocent dus dat overleven we wel.
We hebben vanuit Bandhavgarh een goed gevulde lunchbox meegekregen. dat is goed ook want er zijn geen restaurants waar we zouden willen/kunnen stoppen. In een klein stadje onderweg stoppen we bij een "Hotel" naar indiase maatstaven om even naar het toilet te gaan. Het eerste toilet is op slot? dan worden we een hotel kamer ingeleid waar we naar het toilet kunnen. We bekijken de inrichtg, bedden en toilet. gauw plassen en snel wegwezen. In het bed had in niet gaan liggen het kussen was nog zwart van de vorige bezoekers.
We komen aan bij het Tuli tijger resort waar we in een luxe tent verblijven. Deze is heel ruim van opzet ziet er prima uit. Waar we wel problemen mee hebben is het internet. Dat is alleen in de lobby dat is geen probleem maar het werkt niet of heel even en dan soms. Om onbekende reden doet mijn telefoon het tav internet 2 dagen redelijk maar dan is het ook klaar. Dat is bij dit resort wel meer het geval het is het net niet. Ligt een prachtig nieuw zwembad maar is niet ingebruik, hebben een prachtige tent als mooi restaurant ook niet in gebruik.
We gaan hier 2 maal op safari en dan alleen in de morgen. 2 keer per dag vinden we teveel, je zit dan ca 8 a 9 uur in een jeep te hotsen klotsen en 4 uur is genoeg op een dag voor mensen van onze leeftijd. Op de eerste safari rit hebben we een chauffeur die rustig rijdt en een zeer goede gids. Hij geeft goede uitleg en kent heel veel planten vogels en dieren bij naam en eigenschappen. In dit deel van het park mogen in de morgen sessie 28 jeeps het park in. We zien een enorme hoeveelheid damherten, wilde zwijnen, waterherten, soms een blaffend hert, apen en veel vogels. Het landschap is meer gevarieerd met grote open plekken. Als er weer een alarm kreet klinkt van de apen of van het blaffend hert dan spoeden een hele groep jeeps zich naar dat gebied en houden als het ware de wacht. De tijgers houden zich schuil in de dicht begroeide bossen en gaan eigenlijk alleen in de avond, nacht en ochtend aan de wandel. Overdag dan gaan ze ergens lekker liggen en lopen dan alleen maar kleine stukjes. We zien eerst een jakhals met jongen in het open veld. Daar heeft hij aan de rand van het hoge gras zijn hol gegraven waar de jongen verblijven. We spotten nog diverse mooie vogels. India is het thuisland van de pauw, er lopen er hier dan ook veel in het wild rond en ze dansen druk vandaag. Dan als onze rit er bijna opzit stoppen we vlak voor een waterstroompje voor ons staat 1 jeep en als die beginnen te wijzen en de foto kameraś beginnen te klikken is het raak. We sluiten snel aan in eerste instantie zien we niks maar dan achter een bamboe struik ligt een tijger rustig rond te kijken. We manouvreren nog wat met de jeep en dan zijn we in positie om foto,s te maken. Wat een prachtig dier. Het is een jong mannetje van ca 2,5 jaar oud. Achter ons is het een gedrang van jewelste er staan achter ons wel 6 a 8 jeeps die ook hun foto moment willen. Na vanuit diverse posities in de jeep foto,s genomen te hebben rijden we door. Anderen moeten ook hun moment hebben. De tijger heeft denk ik niet zoveel geduld want als wij weg rijden staat hij op. Met een voldaan gevoel rijden we naar de uitgang. Wat me enigzins verbaasd is dat de gids en de chauffeur ook heel enthousiast zijn. Als ik hier de verhalen beluister dan zijn er in ieder ochtend of avond sessie maar 2 of 3 jeeps die een tijgerspotten. Dus 10% kans dat je er een ziet. Morgen vroeg ( 5 uur) weer op voor de tweede rit.
De tweede rit hebben we een andere chauffeur en gids. Ze zijn goed maar minder als de mannen van gisteren. We zitten weer in hetzelfde deel maar ik verwacht vandaag geen tijger te zien. Het is wat bewolkt en iets minder heet. We zien nu een jakhals die met een stuk van een prooi aan het dragen is. Het is een poot van een damhert. Wat zijn die beesten snel een eind weg met zo een groot stuk vlees in hun bek. We zien ook nog een groep wilde runderen in het struikgewas. Een aantal dagen geleden heeft een tijger zo een rund gepakt. Het kadaver ligt in de bossen en er komt een stank vanaf die je al van ver kunt ruiken. We stoppen in de nabijheid en als het stil is hoor je de duizenden vliegen zoemen. Nog even plaatje geschoten van het slachtoffer en dan weer verder. We zien nog een pootafdruk van een vrouwelijke tijger maar meer zien we niet vandaag.
Nog wat vogelplaatjes en dan moeten we weer terug naar het hotel. Vanmiddag even pitten en dan morgen de rit naar satpura nationaal park. We hebben er nu drie weken opzitten. De tijd is omgevlogen en we gaan alweer naar het einde toe.

• 12 Maart 2015 - 19:36

Femke: