Van Saigon naar Can Tho - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van theo en mieke Heijden - WaarBenJij.nu Van Saigon naar Can Tho - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van theo en mieke Heijden - WaarBenJij.nu

Van Saigon naar Can Tho

Blijf op de hoogte en volg theo en mieke

24 Februari 2013 | Vietnam, Can Tho

Tweede dag Vietnam.
We zijn naar de tunnels van Cu Chi geweest. hierin hielden de vietcong strijders zich schuil voor hun aanvallen op en rond Saigon. Het is een gigantisch tunnel complex wat als een netwerksysteem in elkaar zit, maar dan niet geregeld maar vanuit een ongeordende structuur. Het voordeel was dat niemand het complete overzicht had en dus nooit alles kon vertellen hoe het zat. Het bestaat uit 3 lagen: een op drie meter, een op vijf/zes meter en de laagste op acht meter. Om de tien meter groven ze een schacht en die verbonden ze met elkaar en gooide dan de schacht weer dicht. De grond leent er zich wel voor omdat die makkelijk te bewerken is maar ook stabiel. We zijn door een gang gekropen op 3 meter diepte van 20 meter lang. Je verliest direct alle oriëntatie omdat het allemaal bochtig is en heel klein. Deze is dan nog speciaal voor de toeristen groter gemaakt. Alles wat de Amerikanen gebruikte in de oorlog werd ook weer tegen hun gebruikt zoals bomscherven waar ze weer vallen van maakte en niet geëxplodeerde bommen werden gedemonteerd (doorgezaagd) om het kruit te kunnen gebruiken voor bommen en granaten. Alle respect als je zo vastberaden bent om te willen winnen.
Daarna zijn we naar een ...istische tempel geweest. deze religie verenigd het hinduisme, taoisme, ..isme, katholisme etc allemaal in een grote smeltkroes. We hebben een dienst bijgewoond alle deelnemers waren in het wit en natuurlijk als overal in de gelovige wereld: de belangrijkste leden vooraan. De priesters zijn afhankelijk van hun achtergrond van geloof in het blauw, geel of rood. Heel kleurrijke tempel.
's Avonds in Saigon rond wezen wandelen, leuke relaxte atmosfeer. Deze stad barst uit zijn voegen van de activiteiten en ziet er goed uit. Pak daarbij het altijd aanwezige geluid van de scooters en het lijkt een grote bijenkorf.

Dag drie.
Eerst nog bij de kathedraal van Saigon geweest. Deze is gebaseerd op de Notre Dame van Parijs, alleen hier hebben ze voor de afwisseling wel torenspitsen op gezet. Hij lijkt er dus helemaal niet op, maar wel leuk om te zien. Daarna het postkantoor bezocht wat door de fransen eigenlijk als spoorweg station was gebouwd maar met de treinen in Vietnam wil het niet zo goed lukken. Vervolgens het oorlogs museum bezocht. Daar wordt je weer geconfronteerd met de waanzin van de oorlog. Naast de gruwelijheden van de oorlog op zich ook het verhaal van Agent Orange, het ontbladerings middel wat verantwoordelijk is voor veel geboorte afwijkingen en gezondheidsproblemen bij de Vietnamezen maar ook bij de Amerikanen.
Daarna vertrokken uit Saigon en naar Chau Doc gereisd. Langzaam aan kun je zien dat je verder van de grote stad af komt. De huizen en wegen worden langzaam aan minder. Maar toch respect voor een land waarop 3 keer meer bommen zijn gegooid dan er in de hele tweede wereld oorlog in europa gebruikt zijn, ze hebben het weer in rap tempo opgebouwd. Op deze reis weer een heel scala aan scooters gezien die alles vervoeren van varkens tot schoolmeubels.
Onze lunch hebben we gehad op een mooie lokatie waar het eten prima was. We kwamen toen aan bij de Pagode van vinh trang een oude pagode die al vele jaren gebruikt wordt en nog steeds wordt uitgebreid. Budha in al zijn levens fases is hier te bewonderen maar ook weer ruimte voor andere goden, echt een sfeer van leven en laten leven. Daarna een boottocht op de Mekong met een bezoek aan wat lokale toeristische activiteiten. wel leuk maar net iets te toeristisch. ook kregen we nog de lokale folklorische zangtalenten te horen, leuk en eens iets heel anders muzikaal gezien dan de Dijk.
We hebben overnacht in Victoria Resort Can Tho een super mooie lokatie met wel een heeeel goeie chef. Wat kan een vakantie toch leuk zijn.

• 24 Februari 2013 - 18:42

Femke En Rob:

Hey Wereldreizigers!!

Wat heb je een prachtig hoedje op vaders!! Staat je goed :)!
    Fijn dat jullie het zo goed maken en zoveel zien daar.

Dikke kus,
    Femke en Rob

• 24 Februari 2013 - 19:55

Marcel:

Haha, die ene foto van jullie samen, waar Theo een mooie hoofddeksel draagt: prachtig en humoristisch! Daar zou je in Nederland volle zalen mee trekken. Mooi man!
    Voor zover mijn kennis correct is, is 'Caodaïsme' de godsdienst die alle religies verbindt/wil verbinden c.q. die van alle religies iets heeft overgenomen. Handige kennis voor tijdens een pubquiz! :-)
    Veel plezier nog!

Groet,
    Marcel.

• 25 Februari 2013 - 09:30

Bep:

Theo staat je goed die hoed vooral dat rode lintje.
    Zo te zien vermaken jullie je heel goed. het is ook een geweldige reis zo te zien
    Het zijn mooie fotos en heel indrukwekkend zo te lezen in jullie verslag.
    Nog een hele fijne tijd daar en geniet ervan.
    De mazzel John en Bep

• 25 Februari 2013 - 13:47

Peter En Marjo:

Woh jullie zijn nog maar een paar dagen daar,en hebben nu al veel gezien.
    Dat wordt nog wat voor de komende tijd.
    Nog heel veel plezier en blijf genieten dan blijven wij jullie volgen.
    Erg leuk om jullie verslagen te lezen.

Groetjes Peter en Marjo

• 25 Februari 2013 - 15:03

Hetty:

das genieten .. dat hoef je niet te zeggen dat kun je zo wel zien.
    en lekker warm zeker.
    en heb je ook van die autoband slippers gekocht.!!!die zijn gaaf
    gr en genietze maarten en hetty

• 25 Februari 2013 - 17:04

Els:

Hoi,

Het is daar zeker een lekker temperatuurtje...?
    Jaloers..het is hier nog steeds winters, koud en er valt sneeuw of regen.
    Op naar de volgende bestemming!

Groetjes vanuit Uden "Buiten"