Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van theo en mieke Heijden - WaarBenJij.nu Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van theo en mieke Heijden - WaarBenJij.nu

Hoi An

Blijf op de hoogte en volg theo en mieke

12 Maart 2013 | Vietnam, Hoi An

Dag 18 en 19

Dag 18: Reis van Hue naar Hoi an. We hadden in Hue een prachtig Hotel eigenlijk over de top maar wel leuk voor een keer. Hier heeft het woord service een alles omvattende betekenis, je hoeft zelfs je stoel niet aan te schuiven. In de avond was er een lokale band die optrad in het hotel. Je kon verzoek nummers aanvragen maar zoals gewoonlijk onze muziek smaak hadden ze niet in het repertoir, kende Metallica niet eens. Dus werd het de stones met satisfaction. Speelde wel leuk overigens.

Vandaag via Hai van Pass, de berg die met zijn voeten in de zee staat en met de top in de wolken, naar Danang gereden. Met prachtige vergezichten over een Lagune. Daar worden veel oesters en garnalen geteeld. We nemen de oude route die aangelegd is door de fransen. In 2006 hebben ze een tunnel aangelegd omdat in het natte seizoen er vaak aard verschuivingen de weg blokkeren. Dat ging goed alleen de afdaling was nogal steil dus hadden we op het eind een zieke aan boord. We hebben het bezoek aan de Marble mountain maar gelaten voor wat het is en door naar het Resort. Weer een prachtige lokatie met een fantastisch strand en zwembad. Na de rit waren we snel weer in goede doen even eten, zwemmen, lezen, schrijven, eten en dan nog naar een lokale band zitten luisteren bij een lekker potje bier en een wijntje onder een mooie sterrenhemel. Wie doet je wat.

Dag 19: vandaag vroeg op we gaan naar My Son. Hier liggen de tempels van de Cham of liever gezegd wat ervan over is nadat de Amerikanen deze in de jaren 60 gebombardeerd hebben. De tempels stammen uit de 10 of 11 eeuw of vroeger. Al deze tempels zijn gebouwd uit baksteen. Het uitzonderlijke eraan is dat er geen cement is toegepast. De stenen sluiten op een uitzonderlijke manier heel nauwkeurig op elkaar aan. Tot op vandaag is niet bekend hoe ze dit flikte. Er zijn allerlei verhalen over; een ervan is dat ze een soort natuurlijke lijm gebruikte, hier zal 3M jaloers op zijn een lijm die 1000 jaar mee gaat. Een andere uitleg is dat ze het geheel in ongebakken toestand in ruwe vorm opbouwde, het daarna in een grote stapel hout verpakte en dat dagen lang lieten branden en het geheel dan nabewerkte, met de hand natuurlijk. Het resultaat wat er nog staat ziet er prachtig uit. Daarna konden we van enkele Cham dansen genieten. Het zag er elegant en kleurrijk uit, wat er origineel aan is was ons onduidelijk.
Op de terugweg een Vietnamees oorlogskerkhof bezocht. Een groot veld waar de gevallen strijders begraven liggen met een gedenkteken " dat ze nooit vergeten worden". Voor wie het niet weten alle Amerikaanse gesneuvelden werden naar Amerika gebracht.
Ze hebben hier ook een jaarlijkse herdenkingsdag voor de gevallenen.
In de avond naar het oude stadsdeel van Hoi-an geweest. Is eigenlijk een grote winkel promenade met restaurants en bars. Het deed ons een beetje aan Turkije denken maar dan zonder dat je bij iedere winkel naar binnen wordt gesleurd. We hebben even bij een bar wat gedronken maar daar stonk het zo, een echte putlucht, dat we snel weer vertrokken zijn. Morgen nog een hele reis voor de boeg naar Natrang. het culturele deel zit er nu op nu naar het strand en daar nog lekker uitrusten en "bruin bakken"!

• 12 Maart 2013 - 13:26

Marcel:

Leuk verslag! En zulke foto's zie ik liever dan de vele sneeuw die in Nederland ligt. :-)

• 12 Maart 2013 - 13:55

Els:

Hoi, hoi,

Gelukkig is de zieke weer opgeknapt...

Hier is het berekoud, de gevoelstemperatuur is -9.
    Genieten dus van alle zon die daar schijnt en mocht je nog plek over hebben in de koffer,
    breng aub wat zonnestraaltjes mee!!

Tot de volgende keer maar weer.

Groetjes vanuit Uden "Buiten"

• 12 Maart 2013 - 18:25

Rob En Femke:

Weer een heel mooi verslag en mooie foto's! We zijn erg benieuwd naar alle foto's en dat zullen er wel heel veel zijn! Succes met bruin bakken en zwemmen!!

Dikke kus,

Rob en Femke

• 12 Maart 2013 - 21:37

Drè En Angeline:

Tjonge, jonge wat een belevenissen!
    Wij zijn stiekum wel (s)jaloers ha,ha.
    Geniet nog maar lekker van de bruinbak-dagen en het zonnetje daar want hier is het berekoud!
    Nog heel veel plezier gewenst van ons allemaal xxx

• 16 Maart 2013 - 19:38

Toos:

Hoi Mieke en Theo,
    lekker genieten aan het strand.
    Zou ik ook wel willen.

veel zonplezier.