Halong Bay - Hanoi - Hue - Reisverslag uit Ha Long, Vietnam van theo en mieke Heijden - WaarBenJij.nu Halong Bay - Hanoi - Hue - Reisverslag uit Ha Long, Vietnam van theo en mieke Heijden - WaarBenJij.nu

Halong Bay - Hanoi - Hue

Blijf op de hoogte en volg theo en mieke

08 Maart 2013 | Vietnam, Ha Long

Dag 16 en 17

Dag 16: Halong Bay om 8:00 h worden we opgehaald voor een boottrip van Halong Bay. Dit zijn enkele duizende kleine eilanden die voor de kust liggen. Deze klakstenen rotsen steken groen begroeid boven het water uit. Het staat op de wereld erfgoed lijst van de Unesco. Terecht moet ik zeggen wat een prachtig natuur fenomeen. Het heeft iets buitenaards over zich, net een sience fiction landschap. Als je Vietnam bezoekt moet je dit bezocht hebben een echte aanrader. In het begin bezoeken we ook een grot op een van deze eilanden. In deze grot hebben chinese licht kunstenaars de verlichting verzorgt. Als je ervan houdt zal het best leuk zijn maar ik vond het jammer, het was meer tussen kunst en kitsch in. Dan verder varen tussen de eilanden een waar genot voor het oog. Dan zijn 4 uur varen snel om. We hebben op deze boot ook gegeten lekker " seafood" vers uit de zee met heerlijke kruiden en een lekker wijntje. We hebben het al vaker geschreven wat kan het leven mooi zijn. Terug naar Hanoi 4 uur rijden tussen veelal licht groene rijstvelden in die men nog ijverig voor een deel aan het inplanten is. Wat zijn hier veel mensen met de hand op het land aan het werken.

Hanoi, al een tijd zijn we opzoek naar een goede omschrijving van deze interessante miljoenen stad. De straten structuur is er een van dorps straten die vol zijn van mensen en scooters. Het leven gebeurd voor een groot deel op straat, overal kun je eten letterlijk en figuurlijk op straat. Op hele kleine lage krukjes wordt er gekookt en gegeten dat het een lieve lust is. Een veelheid een geuren komt je tegemoet, vaak van heerlijk eten maar soms gemengd met een penetrante rioollucht. De vele kleine winkels en werkplaatsen is het een drukte van belang en van alle soorten winkels zijn er honderden en vaak ook nog bij elkaar. Een hele straat met schoenen winkels of horloges of verzin het maar en er is wel een straat van. In de vele werkplaatsen voor reparatie van scooters of timmerwerkplaatsen of metaal bewerking gebeurd alles op de grond werkbanken zijn hier volgens mij een onbekend fenomeen. Ook zijn er veel bloemenwinkels en ook in de hotels zie je altijd verse bloemen. Vogels in kooitjes zie je ook op veel plaatsen daar is men hier ook dol op. Het meest wonderlijke van de stad is het verkeer. Een nooit aflatende stroom van scooters, scooters en auto's. Ze bewegen zich voort als een zwemvogels, maken de vreemdste bewegingen en draaiingen dat het een vertraagde ballet voorstelling lijkt. Het credo hier lijkt te zijn, altijd blijven bewegen maar wel rustig voorwaarts, niet achterom kijken en geen commentaar leveren op elkaar. Zo gaat ook het oversteken hier, je begint rustig te lopen en de scooters zoeven om je heen. Je moet natuurlijk niet recht voor een vrachtauto stappen op 5 meter afstand want dat is gewoon dom. ś Avonds in een lokaal visrestaurant wezen eten. Er wordt daar maar een gerecht geserveerd van vis uit de Mekong met lokale groenten. Dit alles wordt aan je tafel bereid op een klein kookstelletje. De smaak is prima en alles is vers. De inrichting is sober, type keuken tafel jaren zestig en dito keuken stoel. Als je wat in je mond hebt en het klopt niet dan mag je het zo te zien aan de andere gasten ook zo op de grond spugen. Slurpen, smekken en roggelen is zo ie zo geen item hier, zo ook ijs in je bier doen kan dood gewoon (volgens mij een doodszonde). Leuk om gedaan te hebben, maar beslist niet iedere dag. Afscheid genomen van onze gids Nam. Hij was werkelijk voortreffelijk in het uitleggen van alle zaken met de daarbij behorende achtergronden en tips.

Dag 17: Hue
Vanmorgen met het vliegtuig naar Hue gevlogen. De vlucht verliep gladjes. We zitten in een heel mooi hotel in centrum van de stad. Na de middag hebben we de Citadel en de verboden stad bezocht. Vanaf ca 1800 heeft hier de ... dijnastie de scepter gezwaaid voor een periode van ca 150 jaar. De laatste tientallen jaren onder Franse gedoogsteun. Het gehele complex wordt ijverig gerestaureerd en hele delen zijn alweer opgebouwd. Tijdens de oorlog met de Franse en de Amerikanen is het een aantal keren gebombardeerd en er is flink gevochten hier. De keizerlijke complexen in de verboden stad zijn compleet weggevaagd. In een periode van ca 20 jaar wil men het weer geheel opbouwen vertelde de gids van vandaag ons. Het geheel heeft prachtige gebouwen een hele historie en is van grote afmetingen, kort weg de moeite waard om te bezichtigen.
De tocht naar de citadel hebben we per riska (fiets taxi) gemaakt was erg leuk deze manier van vervoer waar je een heel vrij uitzicht hebt. Lijkt me voor degene die moet trappen wel zwaar maar het ging vrij vlotjes. We hebben de mannen wel een leuke fooi gegeven voor zo een gewichtig karwei. Morgen verder Naar Hoi-An.

• 08 Maart 2013 - 16:10

Rob En Femke:

Wat een mooie foto's van Ha Long Bay die eilandjes. Ziet er heel spectaculair uit daar!!
    En je lekker rond laten fietsen in een Riksja! Hoi- An moet ook echt heel mooi zijn, dus nog een hele week vol met mooie dingen die op jullie planning staan. Nog veel plezier!

Dikke kus,

Rob en Femke

• 08 Maart 2013 - 16:23

Els:

Het is iedere keer weer een genot om jullie reisverslag te lezen!
    Tot de volgende keer...

Groetjes vanuit Uden "Buiten"

PS. het gaat hier komende week weer koud worden. ('s nachts -6)

• 08 Maart 2013 - 16:57

Bep:

Prachtig wat een geweldig verslag zonder de foto's gekeken te hebben kon je al lezen dat het er heel mooi was en met de foto's erbij nog mooier. Theo je moet een boek schrijven met zo'n verslagen moet dat gemakkelijk kunnen ieder verslag dat we lezen is geweldig Geniet nog maar even voor je het weet is het alweer voorbij.Nou luitjes veel groetjes en de mazzel .John en Bep

• 09 Maart 2013 - 15:39

Leny:

hoi mieke en theo,
    Wat een geweldige reis zijn jully aan het maken ,als je de foto's bekijkt en het verslag leest is het net of
    we mee reizen.
    heel mooie foto's van die eilanden.
    geniet er maar van dan doe ik dat ook.
    gr piet en leny

• 09 Maart 2013 - 19:22

Cor:

Mooie foto's en verslag.

• 10 Maart 2013 - 18:58

Miranda Langens:

Hoi,

Wat een leuke verhalen en super mooie foto's. Zo te horen hebben jullie het goed naar jullie zin. Nog heel veel plezier.

groetjes Miranda

• 12 Maart 2013 - 18:19

Bjorn En Judith:

Hey vakantiegangers!

Wat een prachtige foto's! Leuk om jullie zo te volgen.
    Fijn om te horen dat jullie het zo goed naar jullie zin hebben!

Geniet nog van de laatste paar dagen aan het strand!

Wij zullen de komende weken vrij moeten nemen, om al jullie foto's te kunnen bekijken. haha.

Liefs, Bjorn & Judith