Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van theo en mieke Heijden - WaarBenJij.nu Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van theo en mieke Heijden - WaarBenJij.nu

Cambodja

Blijf op de hoogte en volg theo en mieke

27 Februari 2013 | Cambodja, Khett Siem Reab

Dag 6 en 7.

Dag zes. Vandaag naar de gevolgen van de tragische periode van het Pol Pot regime wezen bekijken. Als eerste naar een schoolgebouw wat gebruikt werd als een ondervraging cq martel centrum. Zeer aangrijpend als je hoort wat mensen elkaar aan kunnen doen, dan krijg je kippevel, buikpijn en nog meer en dat was dan in 1975-1978, zo pas geleden. Onbegrijpelijk dat iemand het in zijn hoofd haalt om de scholen te sluiten, alle machines stil te zetten, zelfs de klokken stil te zetten, het geld af te schaffen en iedereen met een opleiding meer dan de lagere school systematisch te vermoorden. Wat het nog luguberder maakt is dat, degene die deze gruwelijkheden begingen jongetjes waren van 15 jaar en ouder.
Het geheel wordt respectvol verteld en je kunt aan de gids horen dat het nog allemaal recent is. Iedere familie heeft wel iemand verloren. In die periode zijn er 2-3 miljoen Cambodjanen vermoord. Er wonen nu 15 miljoen mensen dus dat is een hele aanslag geweest op de mogelijkheden van dit land. Met dat in het achterhoofd is er toch alweer veel opgebouwd als je ziet wat er nu allemaal weer functioneert.
Daarna naar de killing fields. Als je bekend had in het martel centrum dan werd je afgevoerd naar de killing fields. Alles gebeurde 's nachts en daar werd je handmatig omgebracht, beestachtig vermoord. Men was geblinddoekt en geboeid en dan werd je met knuppel, schop, bijl of iets anders vermoord. Er zit een foto van een boom bij daar werden de bay's met het hoofd tegen dood geslagen. Er heest op deze plek een respectvolle stilte. Na deze trip waren we er wel stil van om het kwaadste in de mens zo duidelijk te zien. Een aantal van deze beulen zijn veroordeeld en zitten nu gevangen. Onze gids vertelde dat de bevolking zich afvroeg of het niet beter was deze beulen op te ruimen want zo goed waren hun nooit met de gevangen om gegaan. Dat kan ik begrijpen en voor ons is het makkelijker praten, maar het is en blijft beter om moreel boven je beulen te staan. Terug in hotel zijn we even aan het zwembad gaan liggen, even resetten.

Ook even naar de Russische markt geweest. Echt een heel leuk gezicht alles wat kunt bedenken is daar te koop. Het is er overvol en bloedheet onder de golfplaten. Eindelijk een haar borstel kunnen kopen die we vergeten waren.
Ook nog wezen kijken bij de pagode die langs ons hotel lag. Ze hadden een feest dag. Veel getrom en gezang en het is allemaal pracht en praal met heel veel goud of de kleur van goud. 's Avonds lekker gegeten in de stad ( frietjes)

Dag zeven. Met de boot naar Siem Reap. Een boottocht van zeven uur met de snelboot. Een lange maar wel een mooie tocht met de prachtige uitzichten vanaf de boot naar de kant. De mensen die daar leven en werken hebben een heel simpel huis. 95 % van de bevolking is werkzaam in de landbouw en ze produceren veel rijst en fruit.
Na een uurtje bijkomen in het Victoria hotel in Siem Raep in franse koloniale stijl, echt heel prachtig op naar de eerste tempel. De tempel van Bayon, deze heeft 4 gezichten op iedere toren. Echt indrukwekkend deze gebouwen die in de 11 - 12 eeuw gebouwd zijn. bouwkundig een knap staaltje werk. Dit moet je echt zien het is moeilijk in woorden te vatten. Daarna de olifanten tempel en de lepra tempel bezocht. Ook mooie bouwkundige beeldhouwwerken. 's Avonds heerlijk in een Franse Bistro gegeten het moet niet veel gekker worden op vakantie in Cambodja en uitstekend frans kunnen eten. Dit smaakt naar meer.

• 27 Februari 2013 - 16:00

Martien En Elly:

Hoi daar

Wat is er toch veel leed op de wereld geweest, of nog!
    Ik snap dat het een hele indruk na laat, geen wonder je het af en toe moet afspoelen!!!
    Bewijs is geleverd.

Gr. Martien en Elly

• 27 Februari 2013 - 16:02

Els.:

Weer een indrukwekkend verslag.

Geloof goed dat je dan ff wilt relaxen aan het zwembad.

Groetjes vanuit Uden "Buiten"

PS. Als mijn haar maar goed zit!

• 27 Februari 2013 - 16:03

Rob En Femke:

Wat indrukwekkend allemaal daar. Ongelofelijk wat er daar allemaal gebeurd is en inderdaad nog zo kort geleden. Onvoorstelbaar. Fijn dat jullie het zo goed maken!

Dikke kus,
    Rob en Femke

• 27 Februari 2013 - 16:03

Rob En Femke:

Dikke kus,
    Rob en Femke

• 27 Februari 2013 - 16:43

Bep:

Heel indrukwekkend wat mensen elkaar toch aangedaan hebben en nog aandoen.
    Dan moet je inderdaad weer resetten wat een duik in het frisse water dan lekker kan zijn.
    Die fransoos zit ook overal toch maar goed dan kun je ook eens lekker frans eten.Nog een hele fijne trip goed te weten dat jullie het goed maken.
    Groetjes Bep en John

• 27 Februari 2013 - 19:50

Leny:

Nou jullie hebben een indrukwekkende vakantie.
    wat een ellende is daar geweest dat je zo om kan gaan met die baby's.
    maar even lekker ontspannen is dan wel zijn plaats.
    En dan nu ook nog je haar goed wat wil je nog meer.

gr piet en leny

• 28 Februari 2013 - 13:20

Maria En John:

Hoi Theo en Mieke, Goed om te horen dat het goed gaat met jullie. Ik begrijp wel dat het allemaal heel indrukwekkend is en dat het veel met je doet. Dat je af en toe een frisse duik neemt om het af te spoelen maar het zit toch in je hooft. Geniet er nog maar van en ik zie uit naar de volgende verslagen.
    Groetjes Maria en John.