De tempels van Ankor Wat - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van theo en mieke Heijden - WaarBenJij.nu De tempels van Ankor Wat - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van theo en mieke Heijden - WaarBenJij.nu

De tempels van Ankor Wat

Blijf op de hoogte en volg theo en mieke

01 Maart 2013 | Cambodja, Khett Siem Reab

Dag 8 en 9.

Dag 8: Vandaag een echte tempel dag we hebben 5 tempels bezocht de een nog mooiere dan de andere. Het moet hier in de 11-12 eeuw een echte bloei periode geweest zijn. Als eerste de tempel van Angkor Thom waar een stuk van de film tomb raider is opgenomen. Vooral de boomwortels die de gebouwen omvatten geven een heel speciaal effect. Er wordt volop aan de restauratie gewerkt op dit moment.
Toen naar de is een crematie tempel waar de doden gecremeerd werden. Het bijzondere aan deze tempel is dat deze gebouwd is met bakstenen. De volgende was de vrouwen tempel Banteay Srey deze is heel speciaal door de fijne bewerking en afwerking en is geheel uit roze steen opgetrokken. Dan de boerentempel Banteay Samre deze heeft een kleine sarcofaag in het midden staan. De vraag is nog steeds voor wie was die bedoeld? Daarna het klapstuk, de tempel van Ankor wat. Dat is nog eens bouwen met "Grandeur" daarbij verbleken alle godshuizen in Europa. Zoiets is heel speciaal en dit staat terecht op de wereld erfgoed lijst. Al deze zaken moet je zien, verhalen daarover schieten te kort. Ben nu op een totaal van 1200 foto 's. 's avonds naar het centrum geweest wat gegeten. Het centrum met barstreet is wel een vervreemdend geheel zit je midden in Noord Cambodja eigenlijk in "the middle of nowhere" en dan is er een nachtleven gelijk aan de costa's. Leuk om te zien maar wel vreemd. Ook een leuk ritje in de tuktuk gemaakt voor 2 of 1 dollar kom je overal. Buiten het hotel kost een hoofdgerecht 4 a 6 dollar het drinken is echter wel wat duurder maar voor ca 2 dollar kan men de dorst goed lessen. Dus al met al een prima verblijf hier. De mensen zijn in Cambodja echt super vriendelijk en ook bescheiden. De gids vertelde ons dat er naast het toerisme geen andere mogelijkheden zijn om de kost te verdienen of je moet op het land gaan werken maar dat levert bijna niks op. Tijdens de crisis van 2008-2009 waren er weinig toeristen en toen was het slecht voor iedereen hier.

Dag 9: In de morgen naar een vissersdorp aan het meer gegaan. De woningen staan op hoge palen omdat in het regenseizoen het water erg hoog komt. Het meer van 30 bij 100 km is 3.000km2 veranderd dan in een meer van 12.000km2. Het wordt dus 4 keer zo groot en het water stijgt meters. Dat is dan tevens de bemesting voor hun rijstakkers en de vissen profiteren ook van deze verandering. Ze drogen de gevangen vis en maken er ook gefermenteerde vis pasta van. Ik moet er niet aandenken hoe dat ruikt. Het geheel is erg armoedig zelfs voor Cambodjaanse begrippen. Omdat het nu de droge tijd is staat het water laag en konden we nog net met de boot rondvaren om alles goed te bekijken. Leuk om te zien maar niet om er te leven. Op weg naar onze volgende bestemming hebben we gegeten in lokaal "restaurant" lekker Cambodjaans gegeten zoetzuur en vegetarisch. Dan naar de tempel van Beng Mealea deze is pas recent te bezoeken omdat nu de landmijnen geruimd zijn. Deze tempel ligt nog geheel in oerwoud en is een complete ruïne. De Rode Khemr heeft hier een basis gehad en zijn er pas laat in de 70 jaren uit verdreven. Het geeft een beetje het ontdekkingsreiziger gevoel, onzin natuurlijk maar toch leuk. Nu even lekker zwemmen in een zwembad met Zout water en een temp. waar ik er zo inloop. Vanavond weer naar het centrum even eten en rond kijken

• 01 Maart 2013 - 10:53

Remco:

He Theo en Mieke,

leuk om jullie verhalen te lezen

Ben ook benieuwd naar (een selectie....) van de foto's.

Geniet er van (maar dat doen jullie al).

Groeten Remco,Roos,Isa

• 01 Maart 2013 - 10:54

Fem En Rob:

Hey Theo en Mieke,

Wat zijn jullie met een geweldige reis bezig!!!
    Ga zo door, en vooral veel foto's blijven maken!
    Ze zijn prachtig!!! Gr,

Fem en Rob

• 01 Maart 2013 - 13:42

Ria En Chris:

Ha, Mieke en Theo leuke reis , mooie Foto`s .Geniet er maar van dan doen wij dat ook via jullie. grt Chris en Ria

• 01 Maart 2013 - 15:24

Bep:

Hé luitjes
    wat zijn jullie lekker aan het genieten daar en heel leuk dat wij op een afstand jullie verslagen en foto's kunnen kijken ben zo benieuwd naar alle foto's ik ben bang dat we dan een weekend komen om al die foto's te kijken ha ha ha.
    maar we zijn wel benieuwd naar de foto's en jullie belevenissen daar, nog veel plezier daar en zwem ze.
    De mazzel John en Bep

• 02 Maart 2013 - 15:10

Lars En Esther:

He pap en mam!

Wat hebbe jullie al veel mooie en indrukwekkende dingen gezien!
    Zijn heel benieuwd naar de andere foto's.
    Heel veel plezier nog en we blijve jullie volge!

Groetjes Lars en esther

• 03 Maart 2013 - 15:10

Helga:

Hey Theo en Mieke,

Wat goed te lezen dat jullie zo genieten!
    Wij wensen jullie nog heel veel plezier!!,

Groetjes Theo en Helga