Khajuraho - Reisverslag uit Khajuraho, India van theo en mieke Heijden - WaarBenJij.nu Khajuraho - Reisverslag uit Khajuraho, India van theo en mieke Heijden - WaarBenJij.nu

Khajuraho

Door: theo

Blijf op de hoogte en volg theo en mieke

07 Maart 2015 | India, Khajuraho

Vandaag bezoeken we de tempels khajuraho het is een warme dag. Deze tempels staan op de werelderfgoedlijst. Het zijn prachtige tempels die gebouwd zijn door Hindoe koningen en meer dan 2000 jaren geleden gebouwd. Ze zijn allemaal versiert met heel verfijnd steenhouwwerk. Naast de gebruikelijke afbeeldingen van de hindoe goden en koningen zijn deze tempels vooral bekend vanwegen hun erotische figuren. De hele kamasutra is in de afbeeldingen van de tempel verwerkt en nogmeer. Ook iets met paarden en zo al.
Onze gids heeft een droog gevoel voor humor. Dat is gezien de aard van de tempel niet zo verkeerd. De gids waarschuwt ons dat hij niet aansprakelijk gesteld wil worden voor de eventuele lichamelijke ongelukken mochten we van plan zijn om wat figuren na te bootsen. Het leek hem raadzaam om eerst de chiropractor te raadplegen wat de grenzen zouden zijn. We vroegen hem waarom ze indertijd voor deze afbeeldingen gekozen hebben. Met een lichte lach op de mond vertelde hij dat het vooral een onderwijskundige reden had. De koning(en) vond(en) dat er bij de bevolking te weinig kennis was tav dit onderwerp en om dat peil "wat op te krikken" heeft hij er een soort erotische strip van gemaakt. Volgens de gids zijn de grote figuren de koning en de konigin zelf die afgebeeld zijn in diverse poses.
Alle dames figuren hebben grote borsten. De gids vroeg of we wisten wat de reden daarvan was. Waarop ik antwoorde iets in de trand van borstvoeding of zo iets. Er zat volgens hem geen enkele historiche reden achter het was de fantasie van de makers die hun daartoe aanzetten. Daarop was onze gezamelijke conclusie dat er in 2000 jaar tav de fantasie van de man nog niks veranderd is. sorry dames.
Het beeldhouwwerk is heel verfijnd en met groot vakmanschap uitgevoerd. Ze schijnen ook met ca 20.000 vakmensen jarenlang aan een tempel gewerkt te hebben. Ieder deel werd op de grond vervaardigd en voorzien van de handtekening van de makers. Alles werd exact passend gemaakt en het geheel is dan ook zonder enige vorm van cement of iets dergelijks op elkaar gestapeld. Er zijn twee tempel complexen op het ene staan 6 tempels waarvan er een nog in gebruik is. Op het andere complex staan 2 oude tempels en een aantal meer recentere exemplaren, die hebben echter niet het verfijnde beeldhouwwerk. Vlak bij de tempels kunnen pelgrims een kamer huren. Het is wel heel sober, een kale gemetselde vierkante ruimte met een aantal bedframes met banden daarop gespannen. Met een deur en een klein raampje (zie foto) douche toilet etc als een gezamelijke stinkend hok.
Vanavond weer lekker eten in het hotel met een heerlijk flesje wijn erbij en dan morgen vroeg op want om 7:30 vertrekken we naar ons eerste nationale park waar we hopelijk een tijger kunnen spotten.

• 11 Maart 2015 - 10:23

Femke:

Wat een bijzonder complex daar!
    Hopelijk nu een legio aan tijgers om te spotten.

X Fem