Van Vietnam naar Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van theo en mieke Heijden - WaarBenJij.nu Van Vietnam naar Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van theo en mieke Heijden - WaarBenJij.nu

Van Vietnam naar Cambodja

Blijf op de hoogte en volg theo en mieke

25 Februari 2013 | Cambodja, Phnom-Penh

Dag vier en vijf.

In de morgen met Hoa, onze gids, naar de drijvende markt geweest per boot. Een uitlaat hier is alleen een stuk pijp dus een herrie van jewelste als je met de boot gaat of er een tegen komt. Deze markt is een tussenhandel vanuit het binnenland waar deze schepen partijen op kopen en hier weer aan kleinere handelaren in de stad verkopen. Alle soorten fruit liggen hier in grote hoeveelheden en ook andere groeten waarvan we de naam of soort niet kennen. Leuke trip, bij terug komst in het hotel was onze eerste gids Nicky er weer en namen we afscheid van Noa. Jammer was een rustige jongen die prima uitleg geeft. Dan op weg naar Chau doc en een tussenstop bij een krokodillen farm. Honderden krokodillen die voor de slacht en de huiden gefokt worden. Allemaal op een kluitje en op een leeftijd van 3 a 7 jaar zijn ze goed voor de slacht. We hebben er ook heerlijk gegeten. De krokodil die je ook kon kiezen hebben we weg gelaten en heerlijke zoetzure vegetarische noodles gegeten. Onderweg zien we heel heel veel rijstteelt. dit is echt een gigantische voedsel productie gebied. We krijgen uitleg dat dit gebied onderdruk komt te staan omdat in het stroomgebied van de Mekong steeds meer water wordt afgetapt en de vervuiling ook ernstig is. Er wordt vooral naar China gewezen. Aankomt in Chau doc weer een heel mooi en keurig hotel in de stad en aan de rivier met een prachtig uitzicht.
We bezoeken deze namiddag de drijvende visfarms die eigenlijk onder de huizen van de eigenaren hangen. Dat schijnt hier big business te zijn ze hebben er zelfs een standbeeeld voor neergezet voor de bassa vis, lijkt op een karper. In een visfarm kunnen wel 100.000 vissen zitten en ze worden vooral geëxporteerd. Ze worden gevoerd als we er zijn en het is een orkaan van vissen tijdens het voeren. Daarna door naar een bijzondere stam de Cham, ze leven hier op een eiland en zijn niet overal zo gewaardeerd. Hun levensstandaard is laag en zijn ook nog moslim in Hindoe land wat het niet makkelijker op maakt. Het was vooral armoedig maar wel een mooie mosk.
Het is mooi geweest voor vandaag en dan nu even LEKKER ZWEMMEN. Mooi zwembad bij het hotel met uitzicht op de rivier even lekker niks doen en 's avonds lekker Vietnamees gefondued. Heel vers de vis, groentes en mi in een groente bouillon gekookt in Vietnamese stijl.
De volgende dag is het vroeg op half zes want we gaan met de snelboot naar Cambodja. De gids hebben we niet meer gezien, vreemd. Maar we worden keurig opgehaald door de mensen van de snelboot. Op weg naar Cambodja zien we weer heel veel landbouw en deze pompen hun water allemaal uit de Mekong. Bij de grens overgang weten we weer wat wachten is. Eerst bij de Vietnamese Douane en dan bij de Cambodjaanse douane. De erosie aan de oevers van de rivier is ENORM. Wat wordt hier veel land weggespoeld de rivier in. Je kunt wel het verschil zien tussen de beide landen. Cambodja is armer dan Vietnam maar ze zijn wel heel vriendelijk en staan te zwaaien vanaf de oever als we voorbij varen. Ook zijn vooral kleine kinderen bezig om hun koeien te wassen in de rivier. Koeien dienen hier als lastdier bij de bewerking van het land en transport. Na een reis over de rivier van 6 uur worden we ontvangen door onze vrouwelijke gids. Een vriendelijke relaxte dame en we bezoeken het nationaal museum en het koninklijke paleis. We krijgen deskundige uitleg en het paleis van de koning en de zilveren pagode zijn echt indrukwekkend. Wat een pracht en praal. Dan naar het hotel en even lekker zwemmen. we hebben een mooie ruime kamer direct naast het zwembad. 's avonds in de stad gegegeten was weer lekker nu op zijn cambodjaans. Het is een drukke stad met heel veel scooter taxi's. Het verschil is hier erg groot het is of niks of een scooter of een grote dure auto.

• 25 Februari 2013 - 17:12

Els:

Hoi,

Lijkt Overtoom wel...heb ik net het vorige verslag gelezen komt er alweer een nieuw binnen!
    Het is leuk om te lezen.
    Die drijvende markt hebbben we toevallig pas op tv gezien, lijkt me bijzonder om dat in het echie te zien.
    Veel plezier nog.

Groetjes vanuit Uden "Buiten"

• 25 Februari 2013 - 18:07

Bep:

Wat snel alweer een verslag van jullie reis, zo te lezen is het erg indrukwekkend.Ik vraag me eigenlijk af was Mieke niet bang om met een boot te varen of is dat alleen het pont maar? Maar goed als je daar bent moet je ook alles zien en een drijvende markt lijkt me heel mooi, ook wij hebben dit op tv gezien. Die snelboot naar Cambodja 6 uur dat is snel???? Nu alle mooie dingen van Cambodja bekijken, ben benieuwd naar jullie volgend verslag.
    nog veel reisplezier.
    De mazzel John en Bep

• 25 Februari 2013 - 21:35

Femke En Rob:

Hey vaders en moeders,

Wat een mooi verhaal weer!! Jullie maken daar heel wat mee!!
    En lekker zwemmen nog wel.... Daar was het zelfs in Ghana te koud voor ;)!
    Geniet er nog van en tot het volgende verslag weer.

Dikke kus,
    Rob en Femke

• 25 Februari 2013 - 22:40

Toos:

Hallo,
    wie van jullie kan zo'n mooie reisverslagen schrijven?

En het valt me een beetje tegen dat jullie geen krokodil hebben genomen om eens te proeven.
    Dan had je nog eens kunnen opscheppen tegen ons.

Nog veel plezier en ik lees het wel weer wat jullie allemaal meemaken.

Groetjes Toos

• 27 Februari 2013 - 12:42

Martien En Elly:

Hallo samen

Het gaat jullie goed lezen wij, wel alleen vragen wij ons af wat voor water daar in de zwembaden zit "wijwater" !!!!! Elke dag zwemmen, Theo denk aan je huidje. Wij geloven dat het niet goed kan zijn zo vaak zwemmen!!! Maar anders laat je mieke toch even goed in smeren met Nivea!!! Kan nooit geen kwaad, dat weet je wel!

Gr. Martien en Elly

• 27 Februari 2013 - 14:36

Miranda Langens:

Hoi,

Wat leuk om jullie verhalen te lezen. Een hele ervaring. Nog heel veel plezier!!!

groetjes Miranda

• 28 Februari 2013 - 12:12

Cor:

Prachtig ze. Wat een ervaringen. Veel plezier nog.
    Groetjes:
    Cor