udaipur - Reisverslag uit Udaipur, India van theo en mieke Heijden - WaarBenJij.nu udaipur - Reisverslag uit Udaipur, India van theo en mieke Heijden - WaarBenJij.nu

udaipur

Door: theo

Blijf op de hoogte en volg theo en mieke

26 Februari 2015 | India, Udaipur

vandaag reizen we naar udaipur. Een reis van circa 250 km waarbij we een groot deel afleggen op een van de hoofdwegen van india, laten we zeggen de A2 in nederland. Het is er wel veel minder druk dan bij ons wel veel vrachtverkeer. In de streek van Jodhpur komen veel stenen en die worden dan ook volop getransporteerd naar ander oorden. Maar ook op en naast deze weg de koeien.
Eerst komen we bij een heel simpele "tempel" deze is gewijd aan een jonge man die verongelukt is op deze weg maar zijn motor zou nog kilomers door gereden zijn naar deze plek. daarom worden de jonge man en zijn motor in deze tempel vereerd.
We komen bij de tempels van Ranakpur het is een groot tempel complex van de Jen gemeenschap. opgetrokken voor een groot deel uitmarmer met 1444 zuilen die allemaal prschtig bewerkt zijn. Het is een imposant complex en mocht je een leren riem om hebben dan kom je er niet in de Jen gemeenschap is nogal strikt in het gebruik van geen dierlijke produkten.
Onderweg zien we nog de traditionele manier van irrigatie. met twee karbouwen wordt water naar boven gehaald uit een put waarmee het land wordt geirrigeerd. Simpel en doeltreffend. Het land wordt ook steeds groener maar ook bergachtiger. In een heel eenvoudig eettentje de lunch gehad wel smaakvol en toch goed want we zijn hier niet ziek van geworden.
Dan rijden we door naar ons einddoel Udaipur. wat ons hier meteen opvalt is dat deze stad veel schoner is dan alles wat we tot nu toe india gezien hebben. Als we dat navragen blijkt dat het gemeentebestuur het opruimen stimuleerd en dat je daar geld voor krijgt en aangezien hier veel mensen weing hebben is er veel animo voor, nu de rest nog.
We kunnen alleen bij het hotel komen via een bootocht over het meer. de aankomst is verbazingwekkend. Vanaf de boot wordt je onder een paraplu tegen de zon naar binnen gebarcht waar twee muzikanten beginnen te zingen als je binnen komt en als je door de deur komt ie er een regen van rozenblaadjes naar beneden. Iedere gast wordt hiet zo welkom geheten door de baas van het hotel. Lijkt ons weer een prima hotel met een mooie kamer met uitzicht op het meer.

• 27 Februari 2015 - 17:10

Cor:

Let op met die koeien. Die zijn heilig. En over gastvrij gesproken. Wat een ontvangst. Jullie voelen je nu zeker een soort Maharadja of Goeroe! Ha, ha. Geniet ervan.

• 27 Februari 2015 - 18:48

Miranda Langens:

Hoi,
    Mooie foto's. Leuk om te lezen en te zien hoe jullie vakantie verloopt. Nog veel plezier!
    Groetjes

• 28 Februari 2015 - 11:32

Femke:

Jullie lijken wel de koning en koningin, zoals jullie overal verwelkomd worden. Het wordt ook steeds spectaculairder... Onvoorstelbaar deze weelde.

Gelukkig niet ziek geworden van een eenvoudige lunch, maar als je de carnaval met bier en een hoop vettigheid kunt overleven zonder ziek te worden, zal een lunch je vast niet nekken ;)!

Dikke kus Fem