Rit naar Agra - Reisverslag uit Bharatpur, India van theo en mieke Heijden - WaarBenJij.nu Rit naar Agra - Reisverslag uit Bharatpur, India van theo en mieke Heijden - WaarBenJij.nu

Rit naar Agra

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg theo en mieke

03 Maart 2015 | India, Bharatpur

vandaag reizen we van jaipur naar Agra, de Taj Mahal. Tijdens het reizen zie je soms de meest verbazing wekkende dingen. Vrachtauto's die zo zwaar beladen zijn dat ze bij warm weer sporen in het asfalt achterlaten of die met aan elkaar genaaide big bags hun lichte lading met circa 2 meter verhogen. Maar goed dat er geen viaducten zijn. Het is ook normaal dat mensen boven op een bus zitten en dat mensen achter op de bumper van een taxi staan. Onze chauffeur zegt dat is alleen voor korte ritjes to ca 30 KM. Nou ja.
Bij de vraag hoeveel mensen mogen er in een standaard taxi is zijn antwoord 10 maar daar houdt zich eigenlijk niemend aan. Afhankelijk van de grote van de mensen en hoeveel eraan durven te hangen kan het oplopen tot 20 a 30 personen. Hoezo onveilig.
We komen nu in een ander deelstaat Uhtra Pradesh waar 23 % van de indiase bevolking woont. Het is er dus druk. Hier wordt nog veel koemest gebruikt om mee te koken en te bakken. Deze wordt verzameld door de vrouwen in manden op hun hoofd. Dan op hopen opgeslagen en dan in dikke koeken te drogen gelegd, bijvoorbeeld langs de weg en dan opgeslagen voor gebruik. Volgens onze chauffeur omdat het gebruik van flessen gas te duur is voor deze mensen. Het is er ook erg arm.
We gaan nu eerst naar Keolada national park waar veel vogels te zien zijn. We gaan bij Mr. Singh in de Rickshaw voor een tocht van 2 uur. Mr Singh doet dit al 23 jaar en is een echte expert. Dit was een van de hoogte punten van onze reis tot nu toe. Het is verbazingwekkend hoeveel soorten hij weet te vinden in zo een korte tijd. Dit had eigenlijk de hele dag moeten duren of misschien wel 2 maar er schijnen geen goede accomodaties in de buurt te zijn. Mr. Singh is een prettige sympatieke kerel die graag lacht en zijn vak verstaat. Prachtige natuur. Het is wel zwaar voor Mr Singh twee man in een ricksham en dan berg op. Dus we geven hem het dubbele van wat hij vraagt voor de rit.
Dan reizen we door naar Fatehpur Sikri een verlaten Mogol stad uit de 16 eeuw. Mooie rode zandstenen gebouwen en paleizen die door de opa van de bouwer van de taj mahal zijn gebouwd. Ook een stukje in de bus gezeten, 2 minuten, de persoonlijke afstand is wel heel erg klein hier in india. De afstand tussen twee stoelen is nog kleiner dan bij easy-jet of ryan-air en voor je het weet zit er bijna iemand bij je. Dan naar ons hotel in Agra. de stad geeft de gebruikelijk aanblik van de indiase steden. de hoeveelheid blijft ons nog steeds verbazen zeker nu het gisteren nog geregend heeft en er overal plassen water staan.

• 04 Maart 2015 - 16:11

Femke:

Dat klinkt weer heel erg goed!
    Mooie foto's weer!

X Fem

• 04 Maart 2015 - 19:44

Helga:

Wat een bijzondere foto's allemaal en jullie zijn pas op de helft!
    Nog heel veel plezier!!

• 05 Maart 2015 - 17:21

Klinkt bijzonder! Wij zijn nu in Delhi en verbazen ons elk moment!

• 05 Maart 2015 - 17:21

Klinkt bijzonder! Wij zijn nu in Delhi en verbazen ons elk moment!