jaipur dag 2 - Reisverslag uit Jaipur, India van theo en mieke Heijden - WaarBenJij.nu jaipur dag 2 - Reisverslag uit Jaipur, India van theo en mieke Heijden - WaarBenJij.nu

jaipur dag 2

Door: theo

Blijf op de hoogte en volg theo en mieke

02 Maart 2015 | India, Jaipur

vandaag gaan we jaipur bekijken. Het Amber Fort, City Palace en de Jantar Mantar. We hebben een leuke gids die heel goed kan vertellen over het verleden. Na een tijdje komen we tot de conclusie dat we allebei 43 jaar oud zijn want we hebben het zelfde geboorte jaar. Volgend jaar komt hij naar nederland Rotterdam en dan zullen wij hem een rondleiding geven in Brabant. Het amber fort is eenindruk wekkend fort met mooie gebouwen. Een groot aantal bezoekers komt met de olifant naar boven. Een indrukwekkende niet aflatende stoet van olifanten. Leuk om te zien maar onze gids is er niet enthousiast over ivm het gebruik van de olfant op deze manier. we kunnen zien dat deze streek heel rijk is geweest. Fort en de paleizen zitten vol pracht en praal, ook weer met veel steenhouwwerk. Dit fort staat op de wereld erfgoed lijst. dan gaaan we door naar het City Palace maar eerst gaan we langs een shop die saries en andere typische indiase kledingstukken verkopen speciaal voor westerlingen. Het wordt binnen 4 uur op maat gemaakt en bij het hotel afgeleverd. Zonder meer kosten zegt de verkoperd. Ja een soort van Tilburg op zijn Indiaans. We hebben een sarie en indiase dames kledingsetje gekocht. De sarie is iets van " One size fitst all" 6m stof die je op een bepaalde manier moet knopen en omslaan. Het indiaase kledingsetje wordt gemeten en als het afgeleverd wordt past het goed. Vakwerk dus. Heb zelf nog een poging gedaan om een Tulband te kopen, maar na drie pas pogingen gaf de verkoper het op. De conclusie was dit gaat ie niet worden.
Het city paleis wordt op dit moment nog steeds door de koning bewoond en een deel is door het publiek te bezichtigen. Weer veel pracht en praal met veel pauw motieven. Er was een muziegroep die al aan het inspelen zijn voor een van de belangrijkste feestdagen van de hindoes " Holy" dan gooien de mensen kleurstoffen naar elkaar. Dat is op 6 maart. Het schijnt er niet meteen af te gaan volgens onze gids. maar na drie dagen zie je er nog weinig van is zijn gelaten opmerking. we zullen wel zien.
Dan naar een astronisch museum, zo noemen ze, daar zien we zonnenwijzers en ander astronomische speeltjes. Hiet staat de grootste zonnenwijzer van de wereld. hij is op 2 seconden nauwkeurig. Op de terug weg komen we langs " Het paleis der winden" Nee niet die soort. Het is een hoog ondiep gebouw, meer een facade van 6 verdiepingen waar meestal een fijne bries doorheen waait. Lekker als het heet is.

• 03 Maart 2015 - 19:28

Els:

Er was eens...
    Je voelt je weer opnieuw jong...
    Femke, zou dat zusje...????

Maar ik begrijp dat ze daar niet zo snel leven als wij hier

• 04 Maart 2015 - 06:46

Leny:

heel indrukwekkend allemaal, wel veel om te zien staat je goed rose mieke leuke stoffen breng mssr een lapje mee.

nog veel kijkplezier gr

• 04 Maart 2015 - 08:11

Cor Van Erp:

Mieke kun je die man nog even vragen hoe oud ik ben? Mogelijk kom ik onder de 45 uit!