jaipur - Reisverslag uit Jaipur, India van theo en mieke Heijden - WaarBenJij.nu jaipur - Reisverslag uit Jaipur, India van theo en mieke Heijden - WaarBenJij.nu

jaipur

Door: theo

Blijf op de hoogte en volg theo en mieke

01 Maart 2015 | India, Jaipur

Vandaag reizen we naar Jaipur maar eerst gaan we in pushkar de tempel van brahma bekijken. Het verhaal is datuit de navel van de god ?? Een lotus bloem groeide en de oppergod brahma die plukte de lucht ingooide en via een reis om de aarde hier in pushkar lande waar een bron ontsprong die een meer vormde. Het meer is een zeer heilige plaats voor hindoes. Ieder jaar in november is er een groot festival waar meer als 1 miljoen mensen op af komen. Ze brengen dan ook kamelen, geiten en van alles meer mee. Je kunt dan letterlijk over de koppen lopen.
Je wassen in het meer is een rituele bezigheid. Die mag je niet fotograferen.
Ook zijn er mensen die er met de as van de overledenen naar toe komen en daar uitstrooien. Die zijn kaal geschoren en veelal in het wit gekleed. Dit wordt met veel waardigheid gedaan. De tempel van Brahma wordt druk bezocht ziet er mooi uit en de gelovige brengen offergave mee die ze ook weer mee naar huis moeten nemen en daar uitdelen. Daarna gaan we nog over de lokale markt en dan gaan we door naar onze volgende bestemming.
Het is niet zo'n goed weer vandaag het is bewolkt en af en toe regend het.
we komen aan bij samode haveli in jaipur. We krijgen een kamer die ons niet bevalt en na wat constructief overleg krijgen we een mooie kamer. Bij het bezoek aan het toilet bij het zwembad ben ik erg verbaasd alle urinoirs liggen vol met ijsblokjes. Nou heb ik best een levendige fantasie maar ik kan niet bedenken wat het nut daarvan is. Maar mogelijk hebben jullie een suggestie.

• 02 Maart 2015 - 17:31

Femke:

Dat is toch wel bijzonder, ijsblokjes in de pisbak...

X Fem

• 02 Maart 2015 - 19:42

Evy Brouwers:

Wooow ziet er allemaal heel mooi uit! Veel plezier :-)

• 02 Maart 2015 - 20:10

Els:

Die ijsblokjes zorgen ervoor dat bacteriën en ongedierte geen kans krijgen. (te koud)

• 04 Maart 2015 - 12:38

Elly:

Wij hebben ons ( collega's) verdiept in de geschiedenis van India en wat blijkt de pisbak in India word ook gebruikt als ijskoeler voor het drinken!!!!!!