orcha dag 2 - Reisverslag uit Orchha, India van theo en mieke Heijden - WaarBenJij.nu orcha dag 2 - Reisverslag uit Orchha, India van theo en mieke Heijden - WaarBenJij.nu

orcha dag 2

Door: theo

Blijf op de hoogte en volg theo en mieke

06 Maart 2015 | India, Orchha

HAPPY HOLI. Vandaag is het een nationale feestdag in india. vandaag vieren ze het feest van de Hindoes "happy holi". Men besmeert of bestrooit elkaar met allerlij kleuren en groet elkaar daarbij. Het begint al 's morgens als we bij het fort aankomen. Het begint met een stip op je voorhoofd maar al snel zijn ook je wangen etc aan de beurt er heerts een uitgelaten stemming. De mensen vinden het geweldig als je als buitenlander meedoet met hun feest. De gids legt uit dat de oorspronkelijke bedoeling was dat je door iedereen van een andere kleur te voorzien de normale rangen en standen weg vallen en iedereen gelijk is. Dat is een zeer goed uitgangspunt. Ook wordt er veel gezongen en gedanst. Naast het indiase tintje heeft de muziek ook een trend van de hardstyle hardcore in het drum ritme. Dus erg uptempo en heel leuk. Op zijn Brabants gezegd het is net CARNAVAL. Er is een minpuntje en dat het in heel india een Dry Day is zoals ze dat noemen. Er mag dus vandaag in heel india geen druppel alcohol worden verkocht. Dat zou toch al moeilijk zijn want 80% van de winkels is gesloten. op het einde van de dag hebben we de kleuren rose, geel, rood en groen op ons gezicht zitten. Maar zoals overal in india als je het niet wil dan is het ook prima en niemand wordt ongewild onder gestrooid of besmeurd. Dat is trouwens een van de opvallende eigenschappen hier in india, men kan verbaal wel eens uit de slofschieten maar men wordt niet snel fysiek. Neem bijvoorbeeld het verkeer, een grote chaos, men toetert, rijdt tot op 1mm van je opponent maar raakt hem niet. Men kijkt elkaar aan zegt het een en ander en gaat dan gewwon weer door. In Nederland waren er allang massale vecht partijen ontstaan, wat ik me als nederlander ook goed voor kan stellen als iedereen probeert voor te kruipen en alle regels aan zijn laars lapt. het lijkt soms een soort gelatenheid.
Het fort wat we bezoeken heeft een mooie bouwstijl en moet in zijn bloeiperiode, ca 16 eeuw, een lust voor het oog geweest zijn, met als grondkleur en roodbruine achtergron met daarop tekeningen in blauw en groen. De kamers waren ook heel mooi beschilderd met natuurlijke kleuren en heel mooi gedetailleerd. De schilderingen zijn veelal gebaseerd op het hindoeisme met zijn vele goden. Ook hier had de koning weer meer koninginnen die hij vanuit zijn slaapvertrek via een geheime tunnel, tunnel of love, kon bezoeken.
Daarna bezoeken we nog een tempel die ook mooi gedecoreerd is maar op een andere manier. hiet is eerst een vlak op een witte ondergrond roodbruin geschilderd en dan is er met een mesje de verf vanaf gekrabt. dat geeft een erg verfijnd beeld.
De loperamide heeft zijn werk goed gedaan en na een aantal dagen is de rust in darmen weergekeerd.
We rijden door naar Khajuraho waar we in de Lalit verblijven. Weer een mooi hotel en schoon. In de avond is daar nog een zanger poppenspeler actief, zijn familie doet dat al generaties lang. Hij is erg enthousiast en voert een voor ons onbegrijpelijk poppenspel uit met af entoe hedendaagse zoals michal jackson er tussendoor. Leuk om een keer te zien en te horen.

• 07 Maart 2015 - 18:31

Cor:

Dry Day? Horror dus. Daar ga ik nooit heen. Nog geen pilsje te krijgen. Arme mensen daar. En maar geloven in Hara Krischna.

• 09 Maart 2015 - 19:08

Femke:

Ben benieuwd naar de foto's van jullie kleurrijke gezichten!
    Veel plezier nog en een dag zonder alcohol is ook niet zo erg... :P!

X Fem